AGB

 

1. Avtalen

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.

Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere, herunder forbrukerkjøpsloven, angrerettloven og personopplysningsloven (GDPR).


2. Partene

Selger er DÁIDDA AS, Thorvald Meyers gate 19, 0555 Oslo, hei@daidda.no, tlf. 47339326, org.nr. 931 120 832, og betegnes i det følgende som selger/selgeren.
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.


3. Pris

Den oppgitte prisen for varer og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.

Kunstavgift

Kunstavgiften er en lovpålagt avgift på 5 % ved offentlig omsetning av kunst med en salgspris over kr 2 000, jf. kunstavgiftsloven. Dette gjelder ved alt salg av kunst i eller fra Norge, samt kunst til offentlig visning bestilt fra Norge.
Kunstavgiften beregnes automatisk og spesifiseres på kvitteringen.

Førstehåndssalg

Ved førstehåndssalg (kunst solgt direkte fra kunstner eller på vegne av kunstner) over kr 2 000, legges en avgift på 5 % til prisen. Selger/formidler er ansvarlig for å rapportere og betale avgiften.

Unntak for merverdiavgift

Flere av kunstverkene i vårt sortiment formidles av DÁIDDA som mellommann i opphavsmannens navn. Denne type omsetning er unntatt MVA i henhold til merverdiavgiftsloven § 3-7 (4).


4. Opphavsrett

Kunstnerens ansvar
Alle kunstverk som stilles ut eller selges gjennom DÁIDDA, skal være originalverk der kunstneren har fullt eierskap til opphavsretten, eller der eventuelle rettigheter er klarert. Kunstnere som samarbeider med DÁIDDA, forplikter seg til å sikre at deres verk ikke bryter med opphavsrett eller tredjeparts rettigheter.

DÁIDDAs ansvar
DÁIDDA har strenge retningslinjer for opphavsrett og gjennomfører rutinemessige kontroller. Ved mistanke om brudd på opphavsrett vil vi umiddelbart undersøke saken og ta nødvendige grep, inkludert å fjerne verk fra utstilling eller salg.

Forbud mot kopiering
Alt innhold, inkludert bilder og beskrivelser publisert av DÁIDDA, er beskyttet av opphavsrett. Kopiering, distribusjon eller annen uautorisert bruk uten skriftlig samtykke er forbudt.

Håndtering av tvister
Ved oppdagelse av brudd på opphavsrett vil vi samarbeide med rettighetshavere for å rette opp situasjonen. Dette kan inkludere økonomisk kompensasjon, tilbaketrekking av verk eller andre avklaringer.

Rettigheter for kjøpere
Kjøpere av kunstverk fra DÁIDDA har eiendomsrett til selve verket, men ikke opphavsretten. Verket kan brukes til privat bruk, men kommersiell bruk eller reproduksjon krever skriftlig tillatelse fra kunstner og/eller rettighetshaver.


5. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende når kjøper har sendt sin bestilling. Avtalen er likevel ikke bindende dersom det foreligger skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selger, og kjøperen innså eller burde innsett feilen.


6. Betaling

Selger kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir produsert til kjøperen.

Kortbetaling: Kortet belastes samme dag som varen sendes.

Faktura: Utstedes ved forsendelse. Betalingsfrist minimum 14 dager.

Kjøpere under 18 år kan ikke betale med faktura.


7. Levering

Levering er skjedd når kjøper eller dennes representant har overtatt varen. Dersom leveringstidspunkt ikke fremgår, skal varen leveres uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestilling.

Når bestillingen er sendt fra oss, er transportøren ansvarlig for videre håndtering. Vi kan ikke holdes ansvarlige for forsinkelser, bortkomne pakker eller manglende hentemeldinger som skyldes transportøren.


8. Risikoen for varen

Risikoen for varen går over på kjøper når varen er levert i tråd med punkt 7.


9. Angrerett

Kjøper har angrerett i 14 dager, jf. angrerettloven.

Unntak:
Spesialtilpassede varer, som innrammede bilder eller bestillingsverk, omfattes ikke av angreretten, jf. angrerettloven § 22 e.

Se ellers full informasjon i angrerettloven.


10. Forsinkelse og manglende levering

Kjøper kan ved forsinkelse gjøre gjeldende misligholdsbeføyelser etter forbrukerkjøpsloven kap. 5: holde tilbake kjøpesummen, kreve oppfyllelse, heve avtalen eller kreve erstatning.


11. Mangel ved varen

Kjøper må reklamere innen rimelig tid. Frist: 2 måneder etter at mangelen ble oppdaget regnes alltid som tidsnok. Absolutt frist: 2 år, eller 5 år dersom varen er ment å vare vesentlig lenger.

Kjøper kan kreve retting, omlevering, prisavslag, heving eller erstatning etter forbrukerkjøpsloven kap. 6.


12. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold

Dersom kjøper ikke betaler eller oppfyller øvrige plikter, kan selger kreve oppfyllelse, heving, renter, inkassogebyr eller gebyr for uavhentede varer, jf. forbrukerkjøpsloven kap. 9 og inkassoloven.


13. Garanti

Eventuelle garantier kommer i tillegg til kjøpers rettigheter etter loven.


14. Personopplysninger

Behandlingsansvarlig er DÁIDDA AS. Personopplysninger behandles i tråd med personopplysningsloven og GDPR. Kjøper kan be om innsyn, retting eller sletting. Opplysninger deles kun når det er nødvendig for å oppfylle avtalen eller når det er lovpålagt.


15. Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid. Dersom partene ikke blir enige, kan kjøper kontakte Forbrukertilsynet (tlf. 23 400 600, www.forbrukertilsynet.no).

Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes dersom kjøper er bosatt i et annet EU-land: http://ec.europa.eu/odr.