Biografi
Unni Askeland (f. 1962, Bergen) har satt sitt preg på norsk kunstliv med en kompromissløs stemme og et unikt visuelt språk. Hun er utdannet fra Kunstskolen i Kabelvåg, Kunsthøgskolen i Bergen og Statens Kunstakademi, og debuterte med det ikoniske verket Waiting for Picasso, hvor hun plasserer seg selv blant kunsthistoriens giganter.
Hun er kjent for serier som Munch Adoptions, Desire and Destruction, Big Blonde og A Lot of Water Under the Bridge. I verkene sine kombinerer hun fotografi, serigrafi og maleri, ofte med referanser til populærkultur, identitet og erotikk. Askeland har stilt ut i New York, Berlin, Gøteborg, Amsterdam og Oslo, og er en av få norske kunstnere som kontinuerlig skaper debatt og beundring.
Et liv i bilder
Hennes kunstnerskap strekker seg fra ekspresjonistisk maleri til politisk ladede installasjoner og performancekunst. Hver serie og hvert verk bærer preg av et intenst personlig engasjement – enten hun utforsker mødreskap, femininitet, teknologi eller begjær. Unni iscenesetter ofte seg selv i verkene sine, og bygger bro mellom kunsthistorie og samtid, mellom det nære og det storslåtte.
Hun har også samarbeidet med kunstnere som Bjarne Melgaard og Ari Behn, og har satt tydelige spor i norsk kulturdebatt.
Utvalgt verk
Mamma
Fordi her er også det man mer uproblematisk relaterer til som de nære ting: kaffekopp, sigg, vinglass, andre folk, lampe, en stakk med bøker, et par briller, og selve grunnen til alt: Mamma. Men, mer enn noe, og det som får meg til at tenke at Unni Askeland bestandig, i første rekke, var, er og blir en genuin romantiker - her er mye blomster. Mest påfallende en samling røde roser, manet frem med så tjukk fyldig maling at de aller mest fremstår som noe man skal spise. Det er sjelden jeg tenker på blomster - malt eller ikke - som bare sykt deilig, men det skjer altså. Hvor nært noe av dette treffer avhenger som alltid av øynene som ser, men jeg står fast ved at hun er en romantiker. Ellers ville hun aldri orket. Ting kan være mer eller mindre personlig, men hvor nært noe faktisk er trenger altså ikke være et spørsmål om å befinne seg i samme rom. Tvert imot, egentlig.
Utdrag: Trondheim 22. august 2025, Tommy Olsson
Aktuell utstilling
de nære ting, DÁIDDA galleri, Oslo: 04. – 21. september 2025
de nære ting
When you go too far - is it near enough? Tell me what it's like when you go too far
- Wire "Former Airline" (1979)
Det er ikke nødvendigvis nært bare fordi det er personlig, og det er slett ikke sikkert det er personlig bare fordi det er nært. Men, det ene utelukker heller ikke det andre. I et kunstnerskap som Unni Askelands, hvor biografiske fakta jevnlig siver inn i serier av bilder (og det er riktig å nettopp se de som serier), er dynamikken for lengst etablert mellom det som er så personlig at du ikke forteller noen om det, i kombinasjon med et billedspråk basert i popkunstens vektlegging av det overfladiske. En plattform som har vist seg å holde for en god del eksess. Eller, for å ta det litt ned; rølp - og da snakker jeg fortsatt om sluttresultatet, hvor mye rølp man velger å ha i selve livet er i grunn uviktig all den tid man fortsatt klarer å blottlegge den uendelige sjelens ensomme natt som ligger bak alt begjærsorientert mørke man fortvilt må lære å navigere i som voksen.
Utdrag: Trondheim 22. august 2025, Tommy Olsson
-
Tidligere utstillinger (utvalg)
- bare meg, DÁIDDA galleri, 5.–15. september 2024
- Kulturhus Fredheim, 2.–17. mars 2024
- Gyldenpris Kunsthall Bergen, 25. januar – 3. februar 2024, Kuratert av Bjarne Melgaard
- FLYTT DEG… DÁIDDA galleri, 6.–16. november 2023
-
Diktbøker
- attrå - mitt litterære selvmord - Unnivers Forlag // 2020
- FLYTT DEG… - Unnivers Forlag // 2023"
"
Jeg er ikke forfatter, jeg er billedkunstner, og bøkene er et kunstprosjekt i seg selv.” -Unni Askeland
-
Verk i samlinger
- Nasjonalmuseet
- Astrup Fearnley Museet
- Dronning Sonjas private samling
- Nordea, Rogaland Kunstmuseum m.fl.
Kunsttrykk
Flere av Unni Askelands mest kjente verk er nå tilgjengelig som ekslusive trykk, produsert i samarbeid med Dáidda printlab. Disse er tilgjengelige i begrenset opplag, signert og nummerert av kunstneren.