Samling: Anita Greve

Samling: Anita Greve

Anita Greve var en betydelig norsk maler som ble født i 1906 og døde i 1996. Hun var en av de mest produktive norske kunstnerne på midten av 1900-tallet og hennes verk var preget av en sterk sans for farge og komposisjon. Hun er kjent for å ha utviklet sin egen stil som kombinerte elementer fra både den abstrakte og figurative maleritradisjonen.

Greve begynte sin kunstutdanning ved Statens håndverks- og kunstindustriskole i Oslo, der hun studerte under malerne Per Krohg og Axel Revold. Hun fortsatte deretter sine studier i Paris ved Académie scandinave Maison Watteau under Marcel Gromaire. Hun debuterte på Høstutstillingen i 1932 og deltok der årlig frem til 1970. Greve var opptatt av å utforske forskjellige teknikker og uttrykksformer i sitt arbeid. Hun malte landskap, portretter og stilleben, og arbeidet også med grafikk og keramikk. Hun eksperimenterte også med abstrakte former og fargefelt-maleri, og hennes stil utviklet seg gradvis fra en begrenset fargeskala og valører mot en mer dypstemt, kraftig koloritt som gradvis ble drevet opp i lyset.

Greve var også opptatt av å utforske hvordan rom og form kunne brukes i maleriene. I flere av sine verker, inkludert Fatoma, et tilbakevendende motiv av en araberkvinne med to barn, utprøvde hun Georg Jacobsens konstruktive system med romfigurer og inklinasjoner. Greve skapte også betydelige portretter, inkludert portrettet av Ragnhild Kaarbø fra 1941, samt en rekke utsmykningsoppdrag, inkludert arbeidet på Jeløya skole, Moss og Fiskevær i Svolvær fra 1952. Som kunstner var Anita Greve kjent for sin trauste og vederheftige stil, og hennes arbeid har fått anerkjennelse fra både kritikere og publikum. Hun var en pioner innen den norske maleritradisjonen på midten av 1900-tallet, og hennes arbeid har hatt en varig innvirkning på norsk kunsthistorie.